Explosie van fouten bij aanbesteden
Kenmerken
- Plaatsingsdatum 09-07-2013
- Auteur Joost Fijneman ()
Bericht
De nieuwe Aanbestedingswet is vandaag honderd dagen van kracht. De wet beoogde een revolutie op het gebied van bouwprojecten. De praktijk laat enige beweging zien, maar leidt ook tot veel fouten.
Het Aanbestedingsinstituut van Bouwend Nederland heeft inmiddels de handen vol aan het aanschrijven van opdrachtgevers die nog hardnekkig volharden in gunnen op de laagste prijs. Onder meer Tholen, Heerhugowaard, Veghel en de Dienst Landelijk Gebied werden op die praktijk aangesproken.
“De nieuwe wet spreekt van emvi, tenzij… Dat betekent dat er nog ruimte is voor aanbesteden op laagste prijs. Alleen maar aanvoeren dat sprake is van een ‘uitgewerkt bestek’, is dan onvoldoende motivatie”, licht manager Joost Fijneman van het Aanbestedingsinstituut toe. Van de 3000 bouwaanbestedingen per jaar wordt slechts 20 procent op basis van kwaliteit gegund. Cijfers van na de nieuwe wet ontbreken nog.
De aanbestedingsexpert voorspelde in maart een explosie van fouten, omdat de wet op diverse punten breekt met de bestaande praktijk. Hij blijkt op veel vlakken gelijk te krijgen en constateert dat vooral lagere overheden moeten wennen aan de nieuwe werkwijze. Afgelopen maanden zijn tientallen brieven de deur uitgegaan om opdrachtgevers te wijzen op missers. Ook het eisen van competenties in plaats van referenties leidt tot hoofdbrekens. Daar gingen onder meer Roosendaal, Lelystad, Hengelo, Den Haag en de hogeschool Ede de mist in.
De algemene indruk is echter dat aanbesteden onder het nieuwe regime niet tot grote struikelblokken leiden en de opdrachtenstroom niet stokt. Niemand had een soepele overgang verwacht bij dergelijke ingrijpende wijziging in de wetgeving.
Toch ziet Fijneman langzaam maar zeker een verschuiving ten gunste van kwaliteitscriteria: “Onze indruk is dat meer opdrachtgevers met emvi-criteria werken. Tegelijk zien we minder openbare opdrachten en dat zou er op kunnen wijzen dat aanbestedende diensten vaker kiezen voor onderhands.” De nieuwe wet beveelt onderhandse opdrachten aan voor opdrachten tot 1,5 miljoen euro. Het opstellen van groslijsten voor het uitnodigingsbeleid leidt nog tot onrust, want wie mag wanneer offreren en hoe motiveer je dat? ‘Past Performance’ (meten van eerdere prestaties) is daarbij het nieuwe toverwoord.
Bron: cobouw.nl