Marketingbudgetten in bouw- en installatiesector onder druk
Kenmerken
- Plaatsingsdatum 11-06-2013
Bericht
Marketeers in de bouw- en installatiesector zien hun budgetten door stagnerende omzetten dalen. Daarnaast vindt een verschuiving plaats in de uitgaven van traditionele, offline media (advertenties, vakbeurzen) naar online communicatie (sociale media, eigen website).
Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat is uitgevoerd onder marketeers in de bouw- en installatiesector.
Marketinguitgaven dalen mee met omzet
Van de ondervraagde marketeers geeft bijna 63% aan dat het marketingbudget (dus exclusief sales) meedaalt met de omzet. Bij 29% blijft dat gelijk bij een omzetdaling of stijgt zelfs (3%). Marketingbudgetten staan echter in deze tijden niet alleen onder druk omdat ze evenredig met de omzet (of winstmarge) meedalen, maar ook omdat ze gewoon iets harder dalen. Gemiddeld bedraagt het marketingbudget 2,6% van de omzet in 2013; in 2010 was dit nog 2,9%.
Verschuiving verschillende marketingactiviteiten
Binnen de budgetten is er ook een duidelijke verschuiving in het aandeel verschillende marketingactiviteiten. Liefst 50% van de bedrijven verwacht de uitgaven aan vakbeurzen terug te schroeven, terwijl die voor meer één op één relatiemarketing juist stijgen. Voor traditionele, offline communicatiemiddelen (folders, brochures, documentatiemappen) verwacht 49% minder te gaan uitgeven.
Stijgingen online
Online bestedingen nemen daarentegen flink toe; 73% verwacht de komende drie jaar meer aan sociale media uit te geven, voor de eigen website is dit 72%, e-mail marketing 70% en online advertenties 41%. Hoewel de inzet van sociale media uitdagend blijft binnen B2B-marketing, is dit overall de marketingpost waar de meeste marketeers een stijging verwachten.
Customer Relation Management
De toegenomen mogelijkheden door gerichte databasemarketing (o.a. sturen op share of wallet, klantsegmenteringen) het CRM (Customer Relation Management) in te zetten voor leadgeneratie is in de B2C natuurlijk al veel langer gebruikelijk, maar krijgt nu ook binnen de B2B steeds meer aandacht. Een meerderheid der marketeers (59%) verwacht dat dit zich de komende jaren vertaalt in hogere uitgaven aan de (door)ontwikkeling van CRM.
Rendement marketingactiviteiten moeilijk te meten
Elke marketeer weet hoe moeilijk het is het effect van marketingactiviteiten te kwantificeren en daarna ook nog eens inzichtelijk te maken voor de rest van de organisatie. In een technologie- en aanbodgedreven omgeving als de bouw en installatie waar marketing bij veel organisaties nog in de kinderschoenen staat, geldt dit nog eens extra.
Spiegelen aan vakgenoten
Voor marketeers in deze sectoren is het dan ook zeer waardevol zich te spiegelen aan vakgenoten die in vergelijkbare marktomstandigheden opereren en voor dezelfde specifieke uitdagingen staan. USP heeft daarom dit onderzoek uitgevoerd naar de marketingbestedingen in de bouw- en installatiesector en de ontwikkelingen die marketeers zien voor de komende jaren.