• U bevindt zich hier:
  • Home»
  • Nieuws»
  • Bouw»
  • Woningcorporaties moeten scherpe keuzes maken

Woningcorporaties moeten scherpe keuzes maken

Kenmerken

  • Plaatsingsdatum 10-12-2012

Bericht

Door maatschappelijk belangrijke thema's te omarmen, kunnen corporaties hun imago weer verbeteren, zegt ING Economisch Bureau in zijn studie 'Woningcorporaties naar 2020'. Daarin zijn drie maatschappelijke doelstellingen geformuleerd.

Corporaties nemen in de discussie rond hun positie volgens ING Economisch Bureau vaak een te defensieve, afwachtende houding aan. 'De onzekerheid over wat de politiek nu voor ogen heeft met de sector maakt het ook moeilijk om een strategie uit te stippelen. Er zijn echter nog voldoende uitdagingen voor woningcorporaties. Wanneer zij hun doelstellingen helder maken en hiermee het maatschappelijk belang duidelijk steunen kunnen zij weer zelf aan het stuur zitten en de regie voeren over hun eigen toekomst,' zo staat in het rapport.

Drie maatschappelijke thema's
Belangrijke maatschappelijke thema's op weg naar 2020 zijn onder meer duurzaamheid en vergrijzing. 'Het volledig omarmen van de drie maatschappelijke thema's sociale huurwoningen, seniorenhuisvesting en duurzaamheid kan er voor zorgen dat woningcorporaties weer zelf hun maatschappelijke rol opeisen. Voorwaarde is daarbij dat woningcorporaties al hun plannen en ambities toetsen aan deze doelstellingen zodat er geen misstappen (meer) gemaakt worden. Deze doelstellingen behoeven een verankering in een heldere strategie.

Gezonde bedrijfstak
'Door het opeisen van hun maatschappelijke rol op de drie thema's kunnen corporaties het vertrouwen weer terugwinnen en komen ze van een afwachtende in een sturende houding. Corporaties geven dan actief en positief invulling aan hun bestaansrecht en bovendien maken ze duidelijk dat Nederland de sector hard nodig heeft,' aldus ING Economisch Bureau.

Aanmelden voor onze nieuwsbrief

Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief van
MachineNet.

MachineNet.nl - Dé marktplaats voor machines & werktuigen!