Limburg versterkt maakindustrie
Kenmerken
- Plaatsingsdatum 09-07-2013
Bericht
Tijdens het LIOF Midzomertreffen, het zomernetwerkevent van Industriebank LIOF, stond de hightech maakindustrie van Limburg centraal. Deze sector krijgt een forse steun in de rug van de provincie.
De hightech maakindustrie - goed voor 1.500 bedrijven en zo’n 30.000 arbeidsplaatsen - is een van de belangrijke sectoren in de Limburgse economie. Sinds jaar en dag ondersteunt LIOF deze sector met innovatieprogramma’s. LIOF is bovendien aandeelhouder bij tientallen Limburgse maakbedrijven. Het nieuwe industrieprogramma dat op 14 juni door Provinciale Staten is behandeld, geeft aan deze inspanningen een nieuwe impuls met 10 miljoen euro, waardoor de innovatieve ontwikkelingen in de maakindustrie verder ontwikkeld kunnen worden.
Het Midzomertreffen vond plaats in het voormalige fabrieksgebouw van Nedinsco in Venlo. LIOF-directeur Jérôme Verhagen opende de middag met een korte toelichting op het voormalige fabriekspand van Nedinsco, een van de ruim honderd Limburgse bedrijven waarin LIOF een aandeel heeft. “Kortom vanmiddag komen industriële historie en de toekomst van de innovatieve maakindustrie bij elkaar”, aldus Verhagen. Vervolgens introduceerde hij Ineke Dezentjé, voorzitter van werkgeversorganisatie FME. Zij hield een stevig pleidooi voor het belang van deze exportgerichte bedrijfstak.
EZ-gedeputeerde Twan Beurskens was via een video aanwezig en vertelde dat hij op dat moment in Provinciale Staten zijn financiële plannen voor de maakindustrie in Provinciale Staten presenteerde.
De verwachting is dat het programma voor de hightech maakindustrie in Limburg vanaf 1 september van start kan gaan. Tijdens het Midzomertreffen onthulden Dezentjé en Verhagen, mede namens Beurskens de naam en het logo van het nieuwe programma: LimburgMakers.
Limburg telt ongeveer 60 bedrijven die qua innovatie koplopers zijn. Zij kunnen weliswaar ook aankloppen voor hulp maar het programma richt zich vooral een groep van circa 500 bedrijven daaronder. Dat zijn bedrijven die het al in zich hebben om hun concurrentiekracht te vergroten. Daarnaast is er nog een grote groep volgers, waarvan een klein deel zich mogelijk kan aansluiten op de middengroep en ook kan deelnemen aan de activiteiten in het programma. De totale doelgroep bevat al met al ongeveer 800 bedrijven waarvan naar verwachting 200 tot 300 concreet baat zullen hebben van het programma.